Początki organizacji sięgają stanu wojennego, kiedy krasnoludki malowane m.in. przez Waldemara „Majora” Fydrycha, Andrzeja Dziewita, Jacka Tarnowskiego i Andrzeja Kopczyńskiego uzupełniały na wrocławskich murach miejsca po zamalowanych hasłach wolnościowych. Była to tzw. „sztuka plam”. „Major” malowanie krasnali określał, jako syntezę poprzedzoną tezą (napisem na murze) oraz antytezą (białą plamą po zamalowaniu napisu).

Krasnoludki rozsławiła barwna i często abstrakcyjna działalność Pomarańczowej Alternatywy. Jej happeningi odnosiły się do rzeczywistości politycznej i społecznej. Działania organizatorów polegały na stosownym przebraniu się i odgrywaniu odpowiednich scen przy użyciu zaimprowizowanych rekwizytów. Dzięki temu happeningi stały się charakterystycznym elementem krajobrazu opozycyjnego. Interwencje milicji dokonującej zatrzymań krasnoludków lub czerwonoarmistów ośmieszały władze i system polityczny.


asos_logo

Projekt dofinansowany ze środków Programu Rządowego na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020